Over de Hervormde kerk te Dirksland is slechts weinig gepubliceerd. De huidige kennis van de geschiedenis van het kerkgebouw is grotendeels gebaseerd op mondelinge overlevering of op enkele moeilijk verkrijgbare, 19e-eeuwse boeken. Deze website wil de historische gegevens over het kerkgebouw toegankelijk maken voor een groter publiek dan tot dusver mogelijk was.

Literatuur

• Boers, B., Beschrijving van het eiland Goedereede en Overflakkee (Sommelsdijk 1843; facs. ‘s-Gravenhage 1972).
  • Kastelein, A., Predikanten die kwamen en gingen. Predikantenlijsten van de classis Brielle der Nederlandse Hervormde Kerk vanaf de Reformatie tot heden (Middelharnis 1995).
  • Olivier, R., ‘Een historische en een archeologische verkenning in Dirksland. Ontstaan, bedijking en stichting van het ringdijkdorp’, in: idem ed., De Motte 91-94 (z.p. z.j. [1997]) 3-101.
  • Paul, H.J. en W.A.C. Weenink, ‘Het Künckel-orgel in de Hervormde kerk te Dirksland’, De Mixtuur 81 (1995) 2-37.
  • Waal, J. van der en F.O. Vervoorn: Beschrijving van het eiland Goedereede en Overflakkee, zijne wording en zijn voortbestaan tot op heden (Sommelsdijk 1895[-1897]; facs. z.p. z.j.)

De aanvulling op de informatie over het kerkzegel werd verzorgd door dhr. P. van Oosterom.

Voor meer informatie over de geschiedenis van het dorp Dirksland, kunt u ook terecht op deze website.